Ons onderwijs in de praktijk
1. Portfolio centraal
Het portfolio is een verzameling werkstukken, materialen en reflecties die laten zien hoe onze kinderen zich ontwikkelen.
- Kinderen houden zelf bij wat ze weten, kennen, kunnen en wat voor hen van waarde is.
- Onderwijsmedewerkers voegen ook stukken toe.
- In het portfolio volgen we de brede ontwikkeling van onze kinderen en brengen die in beeld.
In het portfolio zie je wat de kinderen leren en wat we samen dagelijks doen: leren binnen unitonderwijs, spelend leren, verantwoordelijkheid vergroten, kinderen in beeld hebben en houden en talentontwikkeling stimuleren. Het portfolio zelf is ook continu in ontwikkeling.
2. Leren binnen unitonderwijs
- We leren in een onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwunit.
- In één unit zitten meerdere groepen leerlingen.
- Kinderen volgen vanuit de veiligheid van hun stamgroep hun eigen leerroutes. We noemen dit ‘lijnen’.
- Ook leren kinderen van en met elkaar.
- Binnen een unit verzorgen onderwijsmedewerkers sterk taal- en rekenonderwijs en zetten we in op burgerschap.
- Iedereen werkt samen zodat onze kinderen zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen.
- Onze onderwijsmedewerkers zijn sámen verantwoordelijk voor (het zicht op) de kinderen en maken gebruik van elkaars kennis, kunde en talenten.
3. Spelend onderwijs
- Spelend leren is leren door doen en ervaren.
- We bieden onze kinderen een rijke leeromgeving.
- We werken met themalessen: het heelal, de seizoenen of het menselijk lichaam.
- Kinderen krijgen creatieve lessen op het gebied van dans, zang en theater.
- Kinderen volgen hun nieuwsgierigheid, voelen zich emotioneel vrijer en krijgen meer zelfvertrouwen.
- In de onderbouw is er veel ruimte voor spel en later (in de midden- en bovenbouwunit) komt er meer nadruk op zelf onderzoek doen en eigen leervragen opstellen.
- In de bovenbouw doen we brede opdrachten (onder meer onder de noemer Da Vinci), waarbij onze kinderen bijvoorbeeld een muurkrant of een presentatie maken en zo kennis verwerken.
- Ook na school bieden we uitdagende activiteiten waarmee onze kinderen hun leefwereld vergroten: de verrijkte lesdag.
4. Verantwoordelijkheid vergroten
- Wij geloven erin dat iedereen uit zichzelf wil leren: intrinsieke motivatie.
- Om die motivatie aan te wakkeren, helpt het als je zelf beslissingen mag nemen. Daarom stimuleren wij onze kinderen om zelf te kiezen hoe, wanneer en waar ze willen leren.
- Als je je verantwoordelijkheid leert te nemen en je autonomie vergroot, dan heb je daar de rest van je leven iets aan.
5. Kinderen in beeld
- Op De Wegwijzer zien we de kinderen: we willen ze begrijpen, we denken continu na over ons eigen onderwijs en schuiven als onderwijsmedewerkers onze eigen talenten naar voren.
- Verschillende culturele achtergronden en soms complexe thuissituaties vragen om een goede, persoonlijke relatie.
- Hier leggen we niemand langs dezelfde meetlat, maar vieren we juist het anders zijn!
- Doordat we in units werken, kunnen we onze kinderen goed volgen, werken meer onderwijsmedewerkers nauw samen en signaleren we ook samen eerder wat er nodig of helpend is.
- We komen samen eerder tot creatieve oplossingen.
6. Talentontwikkeling
- We blijven onze eigen talenten ontwikkelen en professionaliseren door individuele scholing en teamtrainingen.
- Wij geloven dat enthousiaste onderwijsmedewerkers veiligheid en vertrouwen bieden.
- Gespecialiseerde onderwijsmedewerkers begeleiden onze kinderen en collega’s op het gebied van rekenen, taal en gedrag.
7. Samen met ouders en kinderen
- Ouders zijn altijd welkom op school.
- Iedere vrijdagochtend is de Ouderkamer waar we informatie geven over onderwijs en opvoeding.
- Via de app Ziber Kwieb en onze website houden we ouders op de hoogte over praktische zaken in de klas.
- Een aantal keer per jaar bespreken onze onderwijsmedewerkers met ouders én kinderen hoe de ontwikkeling van de kinderen verloopt.
- Kinderen zijn betrokken bij hun eigen portfolio en bespreken die ook met hun juf of meester en met hun ouders. Vanaf lijn 4 zijn kinderen aanwezig bij alle gesprekken.